زنان با سابقه HPV باید حتما این مسئله را بسرعت به پزشک بگویند. آنها باید سابقه زگیل تناسلی، تغییرات بافتی در دهانه رحم (مانند تست پاپ غیرطبیعی)، سابقه درمان جراحی برای پاپ غیرطبیعی یا مشکلات را به او اطلاع دهند. پزشک آنها می خواهد آنها را از نزدیک تحت نظر داشته باشد، زیرا تغییرات سلولی سریعتر می‌تواند در طول بارداری رخ دهد.

تا کنون هیچ رابطه معناداری میان HPV پاپیلوما ویروس و مسائلی مانند زایمان زودرس، سقط و سایر مشکلات بارداری و زایمان ثابت نشده‌است. همچنین خطر انتقال ویروس به نوزاد بسیار کم در نظر گرفته می‌شود.

اگر آزمایش یک زن باردار برای انواع پرخطر HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم مثبت باشد، پزشک آنها را در طول بارداری تحت نظر خواهد داشت. او تغییرات بافت دهانه رحم را تحت نظر می‌گیرد. آنها همچنین باید به پزشک خود اطلاع دهند که آیا درمان جراحی دهانه رحم خود را انجام داده اند یا خیر.

در برخی از زنان باردار مبتلا به HPV، تغییرات بافتی ممکن است در طول بارداری افزایش یابد. در صورت امکان، پزشکان درمان را به تعویق می اندازند، زیرا ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.

 

بارداری مبتلایان به زگیل آلت تناسلی

اگر زن باردار زگیل تناسلی داشته باشد، پزشک بررسی می کند که آیا زگیل ها بزرگتر می شوند یا خیر. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث تکثیر یا بزرگ شدن زگیل شود. گاهی اوقات زگیل‌ها خونریزی می‌کنند.

بسته به وسعت زگیل، پزشک ممکن است درمان را به بعد از زایمان موکول کند. اما اگر زگیل ها آنقدر بزرگ شوند که ممکن است باعث انسداد واژن شوند، شاید لازم باشد قبل از زایمان برداشته شوند. زگیل تناسلی را می توان با جراحی، با درمان شیمیایی یا با جریان الکتریکی برداشت.

تاثیر HPV پاپیلوما ویروس و زگیل تناسلی مادر بر نوزاد

همانطور که گفتیم، خطر انتقال پاپیلوما ویروس HPV از مادر به نوزاد بسیار کم است. حتی اگر هم انتقال اتفاق بیفتد بدن نوزاد بسرعت آن را برطرف می‌کند. حتی اگر مادر یک نوع ویروس HPV داشته باشد که باعث سرطان دهانه رحم شده است، نوزاد می تواند با خیال راحت به دنیا بیاید.

زایمان با زگیل تناسلی و پاپیلوماتوز تنفسی نوزاد

در موارد بسیار نادر، نوزاد مادر مبتلا به زگیل تناسلی در گلو دچار زگیل می شود. این عارضه جدی پاپیلوماتوز تنفسی نامیده می‌شود. معمولا جلو رشد زگیل‌ها با لیزر گرفته می‌شود.